675648c2785e9a3
حکمت معاصر
علمی-پژوهشی
نسبت فلسفه و شعر در آرمانشهر اقبال و افلاطون

عبدالرسول حسنی فر

دوره 9، شماره 1 ، خرداد 1397، صفحه 1-21

https://doi.org/10.30465/cw.2018.3251

چکیده
  افلاطون، متفکر یونانی و اقبال، اندیشمند اسلامی در اندیشه خود صورتی از آرمانشهر را ترسیم نموده اند. با وجود برخی شباهت‌ها، آنچه در آرمانشهر این دو متفکر از همدیگر دارای تمایزات اساسی است نوع نگاه آنها به شعر و رابطه و نسبت بین شعر و فلسفه در آرمانشهر است. این مقاله تلاش دارد با روش تفسیری جایگاه شعر و نسبت آن را با فلسفه در آرمانشهر ...  بیشتر

علمی-پژوهشی
مبنای انسجام‌گرویِ وجودیِ ملاصدرا در باب رکن توجیه

مرتضی حسین‌زاده؛ سحر کاوندی؛ محسن جاهد

دوره 9، شماره 1 ، خرداد 1397، صفحه 23-45

https://doi.org/10.30465/cw.2018.3272

چکیده
  حقیقت معرفت از دیرباز مورد توجه فیلسوفان و معرفت‌شناسان بوده و تعریف رایج از معرفت «باور صادق موجّه» بوده است. اغلب معرفت‌شناسان در باب توجیه، مبناگروی یا انسجام‌­گروی را در پیش گرفتند. حکمای مسلمان، در مؤلفه­ صدق، نظریه مطابقت و در مؤلفه­ توجیه، مبناگروی را روش خود قرار دادند. ملاصدرا با توجه به وجودی دانستن علم و تأکید ...  بیشتر

علمی-پژوهشی
مواجهه فلسفی و عرفانی ملاصدرا با مسئله مرگ

عین‌الله خادمی؛ عبدالله صلواتی؛ لیلا پوراکبر؛ مروه دولت‌آبادی

دوره 9، شماره 1 ، خرداد 1397، صفحه 47-62

https://doi.org/10.30465/cw.2018.3261

چکیده
  مقالۀ حاضر تبیین مواجهۀ فلسفی – عرفانی ملاصدرا با مسئله مرگ است. نگارندگان در نظام وحدت تشکیکی و وحدت شخصی وجود، به تبیین این مواجهه پرداخته‌‏اند. ملاصدرا معتقد است مرگ کمال نفس ناطقه است. نفس در پایان مسیر استکمالی، وارد عالم عقول شده و با عقل فعال، همچنین با عقل اول متحد می‏‌شود؛ اما حجاب‏‌های دنیایی مانع اتحاد کامل است. ...  بیشتر

علمی-پژوهشی
محاکات در نقّاشی از دیدگاه ابن‌سینا

هادی ربیعی؛ میترا غفاری

دوره 9، شماره 1 ، خرداد 1397، صفحه 63-78

https://doi.org/10.30465/cw.2018.3273

چکیده
  مفهوم «محاکات» مفهومی محوری در تصور ابن‌سینا در باب هنر دانسته می‌شود. حال این پرسش مطرح می‌شود که اگر ابن‌سینا نقّاشی را نیز نوعی محاکات می‌داند، چه ویژگی‌هایی برای این محاکات قائل است؟ در مقاله حاضر سعی‌شده تا با بررسی سخنان پراکنده ابن‌سینا دربارة نقّاشی به این پرسش پاسخ داده شود. در این مطالعه دیدگاه‌های زیبایی‌شناختی ...  بیشتر

علمی-پژوهشی
«توجه غیر ذاتی نفس» ملاک جامع و مانع امر ذهنی

فهیمه شریعتی

دوره 9، شماره 1 ، خرداد 1397، صفحه 79-97

https://doi.org/10.30465/cw.2018.3147

چکیده
  علیرغم نگاه فیزیکالیستی فلسفه به ذهن در قرن حاضر، وجود حالات متفاوت ذهنی از بدنی باعث شده معیارهای متفاوتی  درباره امر ذهنی  داده شود که مهمترین آن ها آگاهی، اول شخص بودن و حیث التفاتی است. هر یک از این مولفه ها در بازنمایی امر ذهنی دچار اشکالاتی هستند. از این میان، حیث التفاتی مولفه کم اشکال تری است. بررسی حکمت متعالیه اهمیت  ...  بیشتر

علمی-پژوهشی
تحلیل رویکردها و رهیافت‌های قشیری در کتاب رساله قشیریه

بتول فلاح برزکی؛ رضا روحانی

دوره 9، شماره 1 ، خرداد 1397، صفحه 99-121

https://doi.org/10.30465/cw.2018.3260

چکیده
  کتاب ترجمه رسالة قشیریه از امام قشیری از امهات و مراجع  آثار عرفانی در قرن پنجم هجری است. در مقالة حاضر، این اثر از حیث رویکردها و رهیافت‌­های کلی و کلان، در شیوه گردآوری و دریافت حقایق و تحلیل و ارزیابی و دفاع از اطلاعات و داده­‌ها، معرفی، دسته­‌بندی و تحلیل روش‌­شناسی می­‌شود. با بررسی حاضر که به شیوه توصیفی-تحلیلی انجام ...  بیشتر

علمی-پژوهشی
نقدِ فرگه بر روانشناسی‌گری

سید محمدامین مشک‌فروش؛ مهدی عظیمی

دوره 9، شماره 1 ، خرداد 1397، صفحه 123-139

https://doi.org/10.30465/cw.2018.3252

چکیده
  چکیده بنابر مکتب روانشناسی­‌گری، قوانین منطق و ریاضیات چیزی جز گزارش‌های تعمیم‌یافته از الگوهای تفکر حاکم بر ذهن بشری نیست در نتیجه محتوای عبارت‌های منطقی، ایده‌هایی صرفاً ذهنی و آفریدۀ ذهن بشرند و اگر ساختار ذهنِ ما به شیوه‌ه­ای متفاوت با آنچه بالفعل است می­‌بود، آن‌گاه قوانین منطقی چیزی متفاوت با آنچه از قضا در حالِ ...  بیشتر

علمی-پژوهشی
فلسفه عمل در حکمت متعالیه

سید مهدی میرهادی

دوره 9، شماره 1 ، خرداد 1397، صفحه 141-155

https://doi.org/10.30465/cw.2018.3146

چکیده
  از نظر ملاصدرا، همان‌گونه که اشیای خارجی امکان حضور در نفس را ندارند و لازم است صورتی از آن‌ها، در ساحت نفس به وجودی ذهنی حاضر گردد، اعمال خوب و بد نیز از طریق صورتِ باطنیِ آن اعمال در ساحت نفس وجود پیدا می‌کنند، با نفس یکی می‌شوند، در نفس باقی می‌مانند و بر آن تأثیر می‌گذارند. هدف مقاله حاضر، که با استفاده از روش تحلیل و استنتاج ...  بیشتر

علمی-پژوهشی
واقع‌گرایی در نظام معرفت اخلاقی علامه طباطبایی (ره)

ابوذر نوروزی؛ محسن شیراوند

دوره 9، شماره 1 ، خرداد 1397، صفحه 157-181

https://doi.org/10.30465/cw.2018.3253

چکیده
  علامه­ طباطبایی (ره) فیلسوفی کلاسیک بر ممشای حکمت متعالیه و مفسر بزرگ قرآن کریم است اما اندیشه وی در این دو حوزه محدود و متمرکز نشده و در حوزه‌های معرفتی دیگر نیز دارای اندیشه‌های بدیعی است. یکی از این حوزه‌ها فلسفه اخلاق است. بی‌تردید اصلی‌ترین بحث در فلسفه اخلاق به تقسیم‌بندی واقع‌گرایی و غیرواقع‌گرایی اخلاقی تعلق دارد. هدف ...  بیشتر

علمی-پژوهشی
تساوق صفات ذاتی خداوند در نظام حکمت صدرایی

محمود هدایت‌افزا

دوره 9، شماره 1 ، خرداد 1397، صفحه 183-202

https://doi.org/10.30465/cw.2018.3274

چکیده
  ملاصدرا در مقام تبیین عینیت ذات با صفات الهی، از سه گویش کلامی، فلسفی و عرفانی بهره گرفته است که در نوشتار پیشِ رو به ترتیب از آن‌ها به رویکردهای عام، خاص و اخص یاد می‌شود. هدف اصلی پژوهش، تشریح رویکرد عامِّ ملّاصدرا و تبیین وجوه تمایز آن با دو نگاه دیگر است. طبعاً برای فهم پاسخ فلسفی، در ابتدا فهم تفاوت آن با رویکرد عام­‌تر و نگاه ...  بیشتر