675648c2785e9a3
حکمت معاصر
علمی-پژوهشی
«قِدَم و وحدت نفس»ازمنظر حکیم محمدصادق اردستانی

محمّد قمی؛ محمدجواد اسماعیلی

دوره 8، شماره 1 ، اردیبهشت 1396، صفحه 1-27

https://doi.org/10.30465/cw.2017.2718

چکیده
  ابن‌سینا نفس را «روحانیة الحدوث و البقاء» و ملاصدرا آن را «جسمانیة الحدوث و روحانیة البقاء» می‌داند.ملامحمدصادق اردستانی در الحکمة الصادقیة معتقد است که حدوث نفس نه با تجرد آن سازگار است و نه با بقایآن. وی به قدم و وحدت نفس قائل شده است. ازدیدگاه ابن‌سینا و حکمای دیگر، قول به «قدم و وحدت نفس» با دو محذور اساسی مواجه ...  بیشتر

علمی-پژوهشی
«دوستی» در سنت فلسفه سیاسی اسلامی

مرتضی بحرانی؛ سیدمحسن علوی‌پور

دوره 8، شماره 1 ، اردیبهشت 1396، صفحه 29-54

https://doi.org/10.30465/cw.2017.2709

چکیده
  متفکران مسلمان، به‌تأسی از حکیمان کلاسیک یونانی، در فلسفة سیاسی‌شان به «دوستی»به‌مثابة مفهومی فلسفی و سیاسی توجه کرده‌اند. بااین‌حال، توجه آن‌ها به این مقوله دارای نقاط ممیزه‌ای است که می‌تواند نشان‌دهندة تفاوت‌های تفکر اسلامی با تفکر یونانی باشد. این نقاط تمایز خود را بیش‌تر در کم‌اهمیت‌تردانستن این مقوله در چهارچوب ...  بیشتر

علمی-پژوهشی
بررسی و مقایسه فضیلت‌گرایی ابن مسکویه و مایکل اسلوت

محسن حبیبی؛ علی صادقی نژاد

دوره 8، شماره 1 ، اردیبهشت 1396، صفحه 55-72

https://doi.org/10.30465/cw.2017.2710

چکیده
  اخلاق فضیلت‌‌گرا یکی از نظریه‌های اخلاق هنجاری است که،به‌جای تأکید بر وظیفه‌‌گرایی یا سودگرایی، بر فضیلت‌مندی فاعل اخلاقی تأکید می‌‌کند. ابن‌‌مسکویه در فضیلت‌‌گرایی متأثر از ارسطو و مایکل اسلوت متأثر از آرای هیوم است. مقایسة این دو نظریه نشان‌دهندة نقاط اشتراک و افتراق دو قرائت متفاوت از فضیلت‌گرایی است. نقش سعادت‌گرایی ...  بیشتر

علمی-پژوهشی
معناشناسی و هستی شناسی ملائکه در فلسفه صدرایی

عبدالله صلواتی؛ مروه دولت‌آبادی

دوره 8، شماره 1 ، اردیبهشت 1396، صفحه 73-89

https://doi.org/10.30465/cw.2017.2719

چکیده
  یکی از مباحث مهم نزد متفکرین اسلامی مسأله ملائکه و تحلیل و واکاوی مرتبت وجودی آن است؛ تحلیل صدرایی ملائکه در راستای طرح کلان ملاصدرا، یعنی هماهنگی عقل و نقل است. او در مواضعی از دریچه فلسفی از ملائکه یاد کرده و آنها را عقل می‌نامد و گاه نیز با لسان شریعت سخن گفته و با عنوان ملائکه از آنان یاد می‌نماید. دو پرسش اساسی این جستار عبارتند ...  بیشتر

علمی-پژوهشی
کارکردشناسی خیال در فرآیند «غایت‌اندیشی» و «غایت‌گزینی» در مبادی صدور فعل

محمدحسین وفائیان؛ احد فرامرز قراملکی

دوره 8، شماره 1 ، اردیبهشت 1396، صفحه 91-111

https://doi.org/10.30465/cw.2017.2711

چکیده
  «اندیشیدن به غایت»، «سنجش بین غایات احتمالی» و «گزینش نهایی غایت و هدف مطلوب»، اولین مرحله -مرحله شناخت- از مراحل صدور فعل نزد فیلسوفان مسلمان در تحلیل فلسفه‎‌ عمل است. تحلیل‌های ناظر به شناخت غایت و هدف‌گزینی در این مرحله، از سنخ مباحث شناخت‌شناسی بوده و از این رو متاثّر از قوای ادراکی انسان و به‌خصوص قوّۀ خیال ...  بیشتر