675648c2785e9a3
حکمت معاصر
علمی-پژوهشی
سوژه سه ساحتی در فلسفه اسلامی معاصر (دیدگاه مرتضی مطهری)

مسعود امید

دوره 7، شماره 3 ، آذر 1395، صفحه 1-13

چکیده
  چکیده می توان تعریف یا تفسیر سوژه یا فاعل شناسا را در نظام های مختلف فلسفی که متضمن بحث از آن اند یا باآن مرتبط اند، مورد پرسش و پی جویی قرار داد.با این وصف مساله تحلیل و تفسیر مقایسه ای حقیقتی به نام فاعل شناسا را می تواند یکی از مهم ترین مسایل  مربوط به فرا معرفت شناسی(metaepistemology) به شمار آورد. در همین چارچوب،مساله این نوشتار آن است ...  بیشتر

علمی-پژوهشی
مسئله فهم در معرفت شناسی ملاصدرا و نظریه فضیلت محور زاگزبسکی

اکرم عسکرزاده مزرعه؛ سید علی علم الهدی

دوره 7، شماره 3 ، آذر 1395، صفحه 15-37

چکیده
  چکیده: ملاصدرا و زاگزبسکی دایرۀ معرفت را به فهم وسعت داده اند، معتقدند فاعل شناسا می تواند با کسب فضایل عقلانی و اخلاقی به طور ارادی بستر مناسب شکل گیری باور صادق را مهیا نماید. ایشان فضایل عقلانی را موجد باور می دانند و معتقدند فضایل اخلاقی در مؤدی بودن باور به صدق مؤثرند و رذایل اخلاقی مانع حصول باور صادق هستند. از نظر زاگزبسکی و ملاصدرا ...  بیشتر

علمی-پژوهشی
تفسیر روانشناختی از کانت نزد فریز

مهدی معین زاده

دوره 7، شماره 3 ، آذر 1395، صفحه 39-59

چکیده
  از همان سال دوم پس از انتشار " نقد عقل محض " ، تفسیر تجربه گرا – روانشاختی از آن نیز آغاز گردید؛ نخستین این تفسیرها به " مرور گوتینگن "  مشهور است. این رویکرد تجربه گرا- روانشناختی اما در دهه آخر قرن هجدهم و اوائل قرن نوزدهم بود که با فریز، هربارت و بنکه با قوت بیشتری مطرح گردید. در این میان نقش فریز در طرح و اشاعه تفسیر روانشاختی از ...  بیشتر

علمی-پژوهشی
فارابی و مساوقت تشخّص و وجود: بازتأمّلی در اِسناد ملّاصدرا

امیرحسین پورنامدار سرچشمه؛ مهدی عظیمی

دوره 7، شماره 3 ، آذر 1395، صفحه 61-80

چکیده
  تقریباً قاطبة فلاسفة اسلامی به صورت مستقیم یا غیرمستقیم به مسئلة «تشخّص» پرداخته و پاسخ‌هایی را ارائه داشته‌اند و ازین رو، سرگذشت این بحث به طور کلّی در سنّت فلسفی اسلام قابل مطالعة جدّی و تدقیقات همه‌جانبه است، امّا در اینجا قصد ما پرداختن به جنبه‌ای از نقش فارابی در تطوّر و تکامل این سیر تاریخی است، تا از این طریق پرتوهایی ...  بیشتر

شناسنامه علمی شماره
تحلیل میرداماد از معقول ثانی و رابطة آن با اعتباری انگاری وجود

مرتضی جعفریان؛ احد فرامرز قراملکی

دوره 7، شماره 3 ، آذر 1395، صفحه 81-105

چکیده
  میرداماد برای اولین بار مفاهیم معقول دوم را به نحوی تعریف یا تفسیر می کند که با ویژگی‌های مفاهیم فلسفی سازگار بوده و آنها را در بگیرد. در تعریف میرداماد، معقول‌های اول مفاهیمی هستند که به امور متمایز و عینی در عالم واقع دلالت دارند و در مقابل معقول‌های دوم منطقی و فلسفی مابه ازایی در عالم واقع ندارند و به هیچ امر عینی مستقل و متمایزی ...  بیشتر

علمی-پژوهشی
آیا مولانا اشعری است؟

حمیده اخباراتی؛ شهرام پازوکی

دوره 7، شماره 3 ، آذر 1395، صفحه 107-130

چکیده
  اشاعره یکی از مذاهب کلامی اهل سنت هستند. تشابه ظاهری بین بعضی اعتقادات اصولی اشاعره و تعالیم عرفانی، باعث شده که عارفان بزرگ مسلمان از جمله مولانا جلال الدین محمد بلخی را در جرگه مذهب اشعری تصور کنند. در حالیکه اصولاً مبانی و مبادی علم عرفان و علم کلام کاملاً مستقل و متفاوت هستند. در این مقاله سعی شده برخی از تشابهات ظاهری آرای عرفانی ...  بیشتر