675648c2785e9a3

خوانش تطبیقی ملاصدرا و نیشیدا کیتارو در برخی آراء معرفت شناختی (وجوه اشتراک)

نوع مقاله: علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشکده الهیات دانشگاه ایلام.

2 استادیار گروه فلسفه و کلام دانشگاه پیام نور.تهران.ایران.

10.30465/cw.2020.5338

چکیده

 وجوه اشتراک فراوانی در تفکر ملاصدرا و نیشیداکیتارو ژاپنی وجود دارد. هر دو نگاهی کل نگر و وحدت انگارانه به هستی دارند و معرفت شناسی و انسان شناسی آنان، خصلتی هستی شناسانه دارد. بنیاد معرفت وشناخت آدمی همان بنیاد جهان است و واقعیت از جنس آگاهی است. هردو به وحدت بین سوژه و ابژه معتقدند. واقعیت در ساحت نفس انسان به ظهور می‌رسد و آشکار می‌شود. در فرایند علم به جهان، نزد این دو فیلسوف ،یک عنصر ماورائی و متعالی تر از نفس دخالت دارد.انسان در ادراک جهان در حالت انفعال نیست بلکه نفس حضوری فعّال در این فرایند دارد. صدق و کذب وصف حالات گزاره‌ای و مفهومی/زبانی است. انسان با عمل ورزی، خویش را می‌سازد. وجوه اشتراکی هم در مبانی هستی شناختی معرفت در نزد هردو مشاهده می‌شود مانند بی تعینی و بی صورتی بنیاد نهائی هستی و نحوه ظهور و تجلی این بنیاد در موجودات متعین و کثیر و فعلیت یافته. ما در این تحقیق صرفاَ به وجوه اشتراک این دو متفکر پرداخته‌ایم و بررسی وجوه افتراقات همین مباحث را می توان موضوع پژوهشی دیگر قرار داد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Comparative study of Mulla Sadra and Nishida Kitaro in some epistemological views(commonalities)

نویسندگان [English]

  • Amir Delzendehnezhad 1
  • Yadollah Rostami 2
1 Department of Islamic philosophy faculty of theology,Ilam university
2 Assistant professor Payam nor university.philosophy and theology.tehran.iran.
چکیده [English]

There are many commonalities between Mulla Sadra's thinking and Nishidakitaro's philosophy. Both have a holistic view of existence, and their epistemology and anthropology are ontological. The foundation of human's knowledge and cognition is the foundation of the world, and reality is the kind of consciousness. Both believe in the unity between subject and object. Reality emerges and is revealed in the realm of the human soul. In the process of knowledge of the world, these two philosophers are involved in a transcendent element of the soul. Man is not in a state of passivity in the perception of the world, but the soul has an active presence in this process. Truth and falsity belong to the descriptive and conceptual / linguistic states. Man builds himself by actions. Common aspects are also seen in the ontological foundations of knowledge in both of them, such as the indeterminacy of the ultimate foundation of existence and the way in which this foundation appeared and manifested in definite, plural, and actualized beings. In this study, we have only dealt with the commonalities of these two thinkers, and investigating the differences between these topics can be the subject of another study.

کلیدواژه‌ها [English]

  • nishida kitaro"
  • "kyoto school"
  • "knowledge"
  • "Human being"
  • "place of nothingness"
اصغری ،محمد(1392)، جایگاه خدا در فلسفه نیشیدا کیتارو،پژوهشنامه فلسفه دین (نامه حکمت)،سال 11-شماره  اول، از ص 135 - 149

اصغری،محمد(1396)، آشنائی با فلسفه ژاپن، مکتب کیوتو،تهران: نشرققنوس.چاپ اول.

آشتیانی،سیدجلال‌الدین(1394)،شرح‌حال و آرای فلسفی ملاصدرا،چاپ‌ششم، قم: بوستان کتاب قم

 آشتیانی،میرزا مهدی مدرس(1352)،تعلیقه بر شرح منظومه‌‌ حکمت،به اهتمام عبدالجواد فلاطوری و مهدی محقق،تهران:انتشارات دانشگاه تهران.چاپ اول.

پاشائی،ع(1376)،ذن چیست، تهران : نشر نیلوفر،چاپ چهارم،

جوادی‌آملی،عبداله(1394)،تحریرایقاظ‌النائمین‌صدرالمتألهین،جلد‌اول،چاپ‌اول،قم:مرکز نشر اسراء

خاتمی،محمود(1396)،مدخل فلسفه تطبیقی،چاپ اول،تهران:نشر علم.

شین ناگائی(1393)، فلسفه شرقی چیست؟کیتارو نیشیدا و فلسفه معاصر ژاپن،  ترجمه : بهمن ذکی پور. کتاب ماه فلسفه، شماره 82 ، از ص89 -94

ملاصدرا(1341)،رساله العرشیه،تصحیح وترجمه:غلامحسین آهنی،چاپ اول،تهران:‌ بی جا.

ملاصدرا(1360)،شیرازی،اسرارالآیات، مقدمه و تصحیح،محمد خواجوی،تهران:انجمن حکمت و فلسفه ایران.

ملاصدرا(1363)،شیرازی،مفاتیح الغیب،مقدمه و تصحیح،محمد خواجوی،چاپ اول، تهران:موسسه تحقیقات فرهنگی.

ملاصدرا(1375)، شیرازی،شواهد الربوبیه فی مناهیج السلوکیه،ترجمه و شرح،جواد مصلح،تهران: انتشارات سروش.

ملاصدرا(1382)الف،الشواهد الربوبیه فی المناهج السلوکیه،تصحیح تحقیق و مقدمه:دکتر سیدمصطفی محقق داماد،چاپ اول،تهران:بنیاد حکمت اسلامی صدرا

ملاصدرا(1382)ب،الحکمه المتعالیه فی اسفارالاربعه،ج3،تصحیح و تحقیق و مقدمه:مقصود محمدی،چاپ اول،تهران:بنیاد حکمت اسلامی صدرا

ملاصدرا(1387)،المبداءوالمعاد،تصحیح:سید جلال الدین آشتیانی،تهران:انجمن حکمت و فلسفه ایران.

Abe.masao(1988).”Nishida s philosophy of place “.International philosophical Quarterly.Volum28:4issue.pp.355-371.

Frank. Fredrick (2004). The Buddha Eye. An anthology of the Kyoto school and its contemporaries . World wisdom.

Heisig.jamesW(2001).philosophy of nothingness.uneversity of Hawaii press Honolulu .

Jiang.tao(2005).the problematic of contiunty :nishida kitaro and Aristotle .philosophical east and west .vol55.no.3. university of Hawaii press.pp.447.460

Krueger.joel(2008).W.”Nishida agency and the self-contradictory body”.Asian philosophy.Volume18.No.3.pp.213-229.

Nishida kitaro (1958).Intelligibility and the philosophy of nothingness.translated by R.schinzinger.Honolului.East –west center press .

Nishida kitaro (2011)، selected texts in”Japanese philosophy A source book”.Edited by :jamesW.Heisig.tomas P.Kasulis.John C.maraldo. university of Hawaii press.Honolulu.

Nishida kitaro(1987).Intution and Reflection in self –consciousness. translated by.V.Vigilielmo yoshinori and j o leary .albany .state university of new York press

Nishida kitaro(2012).place and dialectic.two essays by nishida kitaro .translated byjoha.m.krunamel and shigenori nagatamo.oxfoed university press

Robert E.carter(2013).the Kyoto school An introduction . State university of Newyork press.Albany.

Wilkinson.Robert(2009).”Nishida and western philosophy “.open university  in Scotland .uk. ashgate published