Document Type : Biannual Journal

Authors

1 Ph.D. in Islamic Philosophy (Transcendental Wisdom), Institute for Humanities and Cultural Studies,Tehran, Iran

2 Assistant Professor of Department of Religion Philosophy, Contemporary Wisdom Faculty, IHCS, Tehran, Iran

Abstract

The question of ‘knowability of God’ is not a major topic in the works of traditional Muslim philosophers, as if taken for granted. Despite his critical view of ‘those who divest God of His Attributes’ (mu’attila) - hence, actually divest the concept of God of all conceivability - Hakīm Sabzawārī (1797-1873) also denied the possibility of a rational knowledge of God. Sabzawārī believed that the natural light of the human reason, when intensified by the divine Light, would be capable of knowledge of God through ‘arguments’, although he also emphasized that the very Essence of God cannot be known ‘exhaustively’, since any ‘acquired knowledge aimed at fathoming the depth’ (‘ilm al-iktināhī) would be possible only through the comprehensive acquisition of the essence of the ‘object’ supposed to be known, which is impossible in the case of God Who ‘by definition’ transcends any knowable ‘essence’ (māhiyya). It is worth mentioning that Sabzawārī enriched his arguments with insightful observations taken from Hadith literature and other traditional sources.

Keywords

سبزواری، هادی بن مهدی، التعلیقات علی الشواهد الربوبیة (چاپ شده در ضمن همان)، تصحیح سید جلال الدین آشتیانی، 1360ش، مشهد، : المرکز الجامعى للنشر
---، شرح المنظومة، با تصحیح و تعلیق استاد حسن زاده آملی، 1371 الف، تهران، ناب
---، حواشی بر شرح المنظومة (چاپ شده در ضمن همان)، با تعلیقات استاد حسن زاده آملی، 1371ب، تهران، ناب
---، شرح دعاء الصباح، با تصحیح نجفقلی حبیبی، 1372الف، تهران، دانشگاه تهران
---، حواشی بر شرح دعاء الصباح (چاپ شده در ضمن همان)، با تصحیح نجفقلی حبیبی، 1372الف، تهران، دانشگاه تهران
---، شرح اسماء الحسنی، با تصحیح نجفقلی حبیبی، 1372ج، تهران، دانشگاه تهران
---، حواشی بر شرح اسماء الحسنی (چاپ شده در ضمن همان)، با تصحیح نجفقلی حبیبی، 1372د، تهران، دانشگاه تهران
---، شرح مثنوی، تصحیح مصطفی بروجردی، 1374، تهران، انتشارات وزارات ارشاد اسلامی
---، شرح نبراس الهدی، تصحیح محسن بیدارفر، 1421ق، قم، بیدار
---، حواشی بر الحکمة المتعالیة فی الاسفار الاربعة، 1981م، لبنان، بیروت
---، اسرارالحکم، تصحیح کریم فیضی، 1383، قم، مطبوعات دینی
---، رسائل حکیم سبزواری، تصحیح سیدجلال الدین آشتیانی، 1376، تهران، اسوه
شیرازی، صدرالدین محمد، الشواهدالربوبیة فى المناهج السلوکیة، تصحیح سیدجلال الدین آشتیانی، 1360ش، مشهد، المرکز الجامعى للنشر
---، الحکمة المتعالیة فی الاسفار الاربعة، 1981م، لبنان، بیروت
---، عسقلانی، ابن حجر، تهذیب التهذیب، 1404ق، بیروت، دارالفکر
Wittgenstein, Ludwig, Tractatuslogico-philosophicus, 1922, London :Routledge& Kegan Paul