675648c2785e9a3
حکمت معاصر

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسنده

دانشجوی دکتری حکمت متعالیه، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

چکیده

چکیده
  صدرالمتالهین در چهارچوب حکمت متعالیه ابداعات و نوآوری های شگرفی را عرضه کرد که مبتنی بر تحول در ساختار و مبانی فلسفی وی است. از جمله این نوآوری ها را می توان در مباحث مربوط به نفس یافت. با تامل در بیانات صدرالمتالهین در این مباحث می توان دریافت که ابدعات و نوآوری های وی مبتنی بر مبانی مهم فلسفی او از جمله «حرکت جوهری» و «تشکیک وجود» است که در راس همه آنها مبنای مهم «اصالت وجود» قرار دارد. لذا اصالت وجود را می توان مبنایی دانست که ملاصدرا بر اساس آن چهارچوب فلسفی جدیدی را ارائه نمود. البته با توجه به این که هر نظریه­ای یک ساختار مرتبط با گذشته و آینده دارد و هیچگاه در خلأ شکل نمی گیرد، ریشه ها و زمینه های این ابداعات را می توان در آثار گذشتگان پیگیری نمود. با توجه به اهمیت این مساله ، این مقاله در صدد است تا زمینه ابداعات صدرا را در آراء حکمای پیشین و در آراء و مبانی اشراقی شیخ شهاب الدین سهروردی تحلیل و بررسی نماید.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The roots of Mulla Sadra's innovative philosophical views on the self

نویسنده [English]

  • ahmad reza honari

چکیده [English]

Abstract
  In the Transcendent Wisdom framework, Mulla Sadra presented great innovations one of which is his views on the ‘self’. Reflecting on Mulla Sadra’s statements on this issue, one can find that his ideas and innovations are based on his most important philosophical foundations, including ‘substantial motion’, ‘existential gradation’, and more importantly, the doctrine of the ‘principality of existence’. Therefore, the principality of existence can be considered as a basis on which Mulla Sadra established his new philosophical framework. Of course, given that the structure of any theory is related, in some ways, to the past and the future, and never forms in an intellectual vacuum, the roots and grounds of these innovations can be traced back to the works of his predecessors. Given the importance of this issue, this article seeks to analyze the roots of Sadra's innovations in his predecessors’ views particularly illuminative (ishraghi) foundations of Sheikh Shahabuddin Suhrawardi.