675648c2785e9a3

مسئله فهم در معرفت شناسی ملاصدرا و نظریه فضیلت محور زاگزبسکی

نوع مقاله: علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیأت علمی دانشگاه محقق اردبیلی

2 رئیس بخش الهیات دانشگاه پیام نور

چکیده

ملاصدرا و زاگزبسکی دایرۀ معرفت را به فهم وسعت داده اند، از این رو علاوه بر معرفت گزاره ای سایر آگاهی های فاعل شناسا که از نوع دانستن هستند را در شمول فهم یا حکمت می دانند و معتقدند فاعل شناسا می تواند با کسب فضایل عقلانی و اخلاقی به طور ارادی در دراز مدت بستر مناسب شکل گیری باور صادق را مهیا نماید. ایشان فضایل عقلانی را موجد باور می دانند و معتقدند فضایل اخلاقی در مؤدی بودن باور به صدق مؤثرند و رذایل اخلاقی مانع حصول باور صادق هستند. از نظر ایشان فاعل شناسایی که انگیزه و نیّت کسب معرفت را دارد می تواند با ایجاد بستر و زمینه مناسب برای حصول باور صادق، به صدق دست یابد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Understanding in MullaSadra’s epistemology and Zagzebski’s virtue theory

چکیده [English]

Understanding is encircled by episteme from MullaSadra and Zagzebski’s point of view. Therefore, they assume that the otherawareness of the knower, along with propositional knowledge, are of knowing nature and categorized as understanding or wisdom. They argue that the knower can prepare the ground for formation of true belief by obtaining rational and ethical merits intentionally and in long run. They believed that rational virtues lead to belief and that ethical virtues are effective on development of beliefsinto truth, while immoralities prevents achieving true belief. They believed the knower possesses the desire and intention to reach knowledge and achieve the truth by preparing the ground to achieve true belief.

کلیدواژه‌ها [English]

  • "Mulla Sadra"
  • "epistemology"
  • "knowledge"
  • " Zagzebski"
  • "virtue epistemology"