675648c2785e9a3
حکمت معاصر

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه فلسفه/دانشگاه تهران (نویسندة مسئول)

2 کارشناس ارشد فلسفة دین، دانشگاه تهران

چکیده

در برابر «تقدیرگرایان کلامی»، که معتقدند علم پیشین الاهی با ارادة آزاد انسان در تعارض است، «سازگارگرایان» بر این باورند که علم پیشین خداوند با ارادة آزاد انسان سازگار است. «علامه طباطبایی» و «ویلیام کریگ» به گروه اخیر تعلق دارند و برای حل این مسئله راه‌حل ارائه می‌دهند. در این مقاله به بررسی تطبیقی «نظریة علم میانه»، به‌منزلة راه‌حل نهایی کریگ و دیدگاه علامه طباطبایی در باب این مسئله، می‌پردازیم. نتیجة نهایی آن است که با وجود تفاوت دیدگاه دو متفکر در برخی موارد، هر دو اندیشمند ضمن پذیرش سازگاری علم پیشین الهی با اختیار انسان معتقدند معرفت خداوند به افعال اختیاری انسان ناشی از معرفت او به این نوع افعال با تمام شرایط و خصوصیات آن‌هاست.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Allameh Tabatabaei and William Craig on Theological Fatalism; A Comparison Study

نویسندگان [English]

  • abdol rasoul kashfi 1
  • matin tayefehrostami 2

1 Associate Professor of philosophy department, University of Tehran (corresponding author) (akashfi@ut.ac.ir)

2 MA in Philosophy of Religion, University of Tehran (matintayefehrostami@gmail.com).

چکیده [English]

Abstract
According to the theological fatalism, future matters are necessary and this necessity makes them unalterable; so, human beings are not able to make the future by their free will and this is incompatible with human freedom.
   Based on theological fatalism, there are four alternatives: first, accepting divine foreknowledge and denying human freedom, which is in fact affirming theological fatalism; second, accepting human freedom and rejecting divine foreknowledge; third, accepting both; and fourth, refusing both.
   Allameh Tabatabaei and William Craig accept the compatibility between divine foreknowledge and human freedom; consequently both thinkers believe that divine knowledge about human free actions is due to His knowledge of conditions and properties of the action. Thus, God knows what the subject will freely do in any circumstance.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Keywords: Divine foreknowledge
  • Human freedom
  • Theological fatalism
  • The middle knowledge
  • Allameh Tabatabaie
  • William Craig
آذرنوش، آذرتاش (1384). فرهنگ معاصر عربی ـ فارسی، تهران: نشر نی.
خواجه‌گیر، علیرضا (1385). «مطالعة تطبیقی مسئلة بداء در تعالیم قرآن کریم، احادیث شیعی و حکمت متعالیه»، خردنامة صدرا، ش 43.
سعیدی‌مهر، محمد (1375). علم پیشین الهی و اختیار انسان، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشة اسلامی.
سعیدی‌مهر، محمد و فاطمه ملاحسنی (1389). «ویلیام کریگ و تبیین ازلیت خداوند»، پژوهش‌نامة فلسفة دین (نامة حکمت)، س 8، ش 1.
شیروانی، علی (1388). ترجمه و شرح بدایه الحکمه علامه سیدمحمدحسین طباطبایی، قم: مؤسسة بوستان کتاب قم.
طباطبایی، سیدمحمدحسین (1424 ق). نهایه الحکمه، قم: مؤسسه النشر الاسلامی.
طباطبایی، سیدمحمدحسین (1374). ترجمة تفسیر المیزان، ترجمة سید محمد باقر موسوی همدانی، قم: دفتر انتشارات اسلامی.
طباطبایی، سیدمحمدحسین (1388). رسایل توحیدی، قم: مؤسسة بوستان کتاب قم.
طباطبایى، سیدمحمدحسین (1388). على و فلسفة الهى، قم: دفتر انتشارات اسلامی (وابسته به جامعة مدرسین حوزة علمیة قم).
طباطبایی، سیدمحمدحسین (1391). اصول فلسفه و روش رئالیسم، تهران: صدرا.
فخر رازی، محمد بن عمر بن الحسین (1407 ق). المطالب العالیه من العلم الالهی، قم: الشریف رضی.
کلینی، اسحاق بن یعقوب (1363). اصول کافی، ترجمه و شرح سیدجواد مصطفوی، قم: انتشارات علمیة اسلامیه.
مطهری، مرتضی (1390). انسان و سرنوشت، تهران: صدرا.
Craig, William (1978). ‘God, Time and Eternity’, Religious Studies, Vol. 14, No. 4.
Craig, William (1986). ‘Temporal Necessity: Hard facts/ Soft facts’, International Journal of Philosophy of Religion, Vol. 20, No. 2/3.
Craig, William (1990). ‘God and Real Time’, Religious Studies, Vol. 26, No. 3
Craig, William (1991). Divine Foreknowledge and Human Freedom: The coherence of Theism: Omni science, EJ BRILL.