نوع مقاله : علمی-پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری فلسفة تعلیم و تربیت، دانشکدة علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان
2 استادیار فلسفة تعلیم و تربیت، دانشکدة علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان
3 کارشناس ارشد تاریخ و فلسفة آموزش و پرورش، دانشکدة علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان
چکیده
هدف اصلی این پژوهش، که با رویکرد کیفی و با روش توصیفی ـ استنتاجی صورت گرفته است، این است که مبانی ادراک و اقسام آن از منظر ابنسینا و پیامدهای تربیتی آن را بازشناسی کند. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که در فلسفة ابنسینا نفس جایگاه والایی دارد و مبنای ادراک شناخته میشود. همچنین، بعد از بحث در باب ادراک و تعریف و معرفی انواع و مراتب آن، به دلالتهای تربیتی بهویژه در بعد اهداف و روش با توجه به مبانی ادراک میپردازیم و خواهیم دیدکه طبق پژوهش حاضر، هدف نهایی در نظام تعلیم و تربیت سینوی رسیدن به سعادت «نزدیکی به خداوند» است ولی دستیافتن به چنین هدفی، نیازمند رسیدن به اهداف فرعیای چون رشد و تکامل قوای حسی، تخیلی، عقلی و درنهایت ادراکات شهودی است؛ لذا پژوهش حاضر بهکارگیری فعال حواس، حفظ و بهخاطرسپردن، جهتدهی تخیل و خلاقیت، سیر عقلانی، آموزشهای جستوجوگرایانه و تقویت فکر و اندیشه، شهود یا مشاهدة حضوری و باطنی (حدس) و روشهای تلفیقی را به عنوان روش تربیت معرفی میکند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Avicenna on the Objectives and the Methods of Training; Based on Perception Process
نویسندگان [English]
- Kamal Nosrati Heshi 1
- Reza Ali Nowrozi 2
- Zohre Mottagi 1
- Mehrnosh Amini 3
1
2
3
چکیده [English]
The main purpose of this study is to identify, according to Avicenna's views, the elements of perception and its different types, and also its training results of which we can use in upbringing. We’ll first, based on our findings, indicate that in Avicinna’s views, ‘ego’ (Nafs) plays very important role such that we can say that it is the cornerstone of perception. Then, after having some words on perception, its definition, and its types and levels, we’ll consider its educational implications, specifically targets and procedure centered on perception basis. Finally, ‘achieving bliss’ is recognized as an ultimate aim of Avicenna education system. However, achieving such aim is associated with achieving some secondary objectives, such as development of sensory, imagination, intellect, and intuitive understanding abilities. Therefore, the training methods resulted from this study will be: active usage of the senses, remembering, to orient imagination and creativity, intellectual development, research-based training, thought strengthening, intuition or verbal and esoteric observation (guess), and syncretic methods.
کلیدواژهها [English]
- Avicenna
- elements of perception
- types of perception
- purpose of training
- training methods