675648c2785e9a3

مثال و خیال جایگاه عوالم واسط در هستی‌شناسی و معرفت‌شناسی عرفانی و هنر

نوع مقاله: علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار دانشگاه ادیان و مذاهب قم

2 دانشجوی دکتری تصوف و عرفان اسلامی، دانشگاه ادیان و مذاهب

چکیده

نظریة عالم مثال نظریه‌ای هستی‌شناختی است که عمدتاً در فلسفه، کلام، و به‌ویژه عرفان کارایی دارد. عالم خیال نیز عالمی است که انسان در ارتباط با عالم مثال به آن دست می‌یابد. امروزه کارایی‌های جدیدی برای این عوالم در فلسفة دین، روان‌شناسی، فلسفة ذهن، هنر، و ادبیات نیز تعریف شده که اهمیت بسیاری است. نوع نگرش فرهنگ غرب به عوالم ماورا، ازجمله مثال و خیال، دچار آفاتی است که اگر بدان توجه نکنیم، می‌تواند ما را به‌رغم برخورداری از تراث عظیم علمی و معنوی در این زمینه، به همان معضلاتی دچار کند که امروزه در غرب به آن مبتلا هستند. تعریفی که آنان از این عوالم و کارکردهایشان ارائه داده‌اند، به قیمت نادیده‌گرفتن و زیر سؤال بردن بسیاری از آموزه‌‌های دینی، مثل توحید و معاد تمام شده است. از این‌رو، ما در این نوشتار درصدد بیان جایگاه اصلی این عوالم در عرفان اسلامی، با توجه ویژه به آرای سهروردی، ابن عربی، و ملاصدرا برآمده‌ایم، همچنین مقالة حاضر به یکی از کارایی‌های جدید این بحث در دنیای معاصر، یعنی در هنر، اشاراتی می‌کند، و ثمرة نگرش عرفانی ـ اسلامی به این نظریه را با نگرش غربی مقایسه کرده است

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Place of Medial Worlds in Mystical Ontology and Epistemology, and Art

نویسندگان [English]

  • Reza Elahimanesh 1
  • Mohammad Roodgar 2
چکیده [English]

The theory of imaginal worlds is an effective ontological theory in philosophy, theology, and especially mysticism. Imaginal World is also a world which links man to the world of Ideas. Today, new efficiencies are defined for the worlds in philosophy of religion, psychology, philosophy of mind, art and literature, which is very important. West culture and its attitude to the Imaginal worlds has an illness to which if we don’t pay attention, despite of the enormous scientific and spiritual heritage which we have in this regard, we will encounter to the same difficulties which today the West has. They define these worlds and provide their functions such that that they have to ignore and discredit religious teachings, such as Unity of God and resurrection. Thus, this paper seeks to explain the place of worlds in Islamic mysticism, with special attention to the ideas of Suhrawardi, Ibn al-Arabi and Mulla Sadra, in addition we will indicate to the new functions are discussed in the contemporary world, the art references, and compare the result of Gnostic Islamic attitude to the theory to Western attitude

کلیدواژه‌ها [English]

  • world of Ideas
  • imaginal worlds
  • parallel worlds
  • mystical ontology
  • art