پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیحکمت معاصر2383-06899220181221Critical analysis of Mulla sadra's point of view about KHAZAIN
in the light of structural-analytic semanticsتحلیل انتقادیِ دیدگاه ملاصدرا دربارۀ «خزائن» در پرتوِ معناشناسی ساختاری121358310.30465/cw.2018.3583FAمهدیl باقریدانشجوی کارشناسی ارشد فلسفه و حکمت اسلامی دانشگاه تهراناحد فرامرز قراملکیاستاد گروه فلسفه و حکمت اسلامی دانشگاه تهران.Journal Article20180901Abstract<br />Mulla Sadra in presenting his theory about Allah's knowledge of objects has innovative achievement in which he has utilized Quranic application of word KHAZAIN. Because of that, it becomes more important to have a comparative study of KHAZAIN by the use of Quranic conceptualization. The main issue in this article is how much Mulla sadra has paid attention to structural-analytic semantics component? While Mulla sadra utilizes Quranic application of KHAZAIN, he has presented philosophical explaining of both properties and conceptual components. Because Sadra attends Quranic conceptualization significantly (e.g. 'being in Precreation',' preservative', ' boundlessness' and etc. ), we can understand that he has done more than a sheer philosophical interpretation in encountering with this word. we can call this approach: ' exegetical philosophy'.صدرالمتالهین در ارائه نظریۀ خود دربارۀ علم الهی به اشیاء، ره­آوردی نوآورانه دارد که ضمن آن از کاربرد قرآنیِ خزائن بهره برده است. مسألۀ اصلی تحقیق حاضر این است که ملاصدرا در ارائۀ دیدگاه­های فلسفی خود دربارۀ واژۀ قرآنی «خزائن»، تا چه اندازه به مؤلفه­های معناشناختی ساختاری-تحلیلی آن در قرآن کریم توجه داشته است. تحلیل مفهومی و سیستمی آرای صدرا درباره خزائن و سنجش آن با داده­های معناشناسی ساختاری-تحلیلیِ کاربرد این واژه در قرآن نشان می­دهد صدرا ضمن توجه به کاربرد قرآنی خزائن، هم از ویژگی­ها و هم از مؤلفه­های مفهومی خزائن، تبیینی فلسفی ارائه می­کند. میزان قابل توجهِ بهره­مندی ملاصدرا از قرآن در برشمردن اوصاف خزائن (مانند «حضور در صقع ربوبی»، «حافظ»، «بی­حدّی» ،«باق» و «أبقی»، «مرتبۀ علمیِ پیش از ایجاد»،«واحد کثیر») به این معناست که وی در مواجهه با این واژۀ قرآنی، بیشتر از ارائۀ تفسیر فلسفی، به فلسفیدنِ مبتنی بر تفسیر پرداخته است که می­توان آن را «فلسفۀ تفسیری» نامید.<br /> <em><br /></em><em></em>https://wisdom.ihcs.ac.ir/article_3583_4f9b457fdea4f670cd51303d829d4273.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیحکمت معاصر2383-06899220181122Tabatabaie on semantics of divine attributesمعناشناسی علم الهی از دیدگاه علامه طباطبایی2345344810.30465/cw.2018.3448FAمریم باروتیدانشجوی دکتری فلسفه، دانشگاه تربیت مدرسرضا اکبریاناستاد فلسفه دانشگاه تربیت مدرسمحمد سعیدی مهردانشیار گروه فلسفه ، دانشگاه تربیت مدرسJournal Article20180801Allameh Tabatabaie’s dominate view, at semantics of divine attributes including divine knowledge, is “basis of meaning” view. But this view, inattention to context of speech, causes appearance of difficulties at divine attributes; we are trying at this article to express defects of this view by explaining speech context and presenting it to “ basis of meaning” view and introduce the view that addresses itself to extension of this meaning in different contexts, attending to core of meaning (primitive meaning and ‘ verbal explanation’ meaning). This method is investigated in divine knowledge attribute to empty meaning of divine knowledge from simile.دیدگاهِ غالبِ علامه طباطبایی در معناشناسی صفات الهی و از جمله علم الهی، دیدگاه " اصلِ معنا"ست. اما این نظریه به عنوان مبنایِ معناشناختی در فلسفه ی علامه، با مبنای معناشناختی دیگری در فلسفه ی ایشان یعنی قاعده ی سیاق، در تعارض است؛ این مقاله سعی دارد که با تبیین سیاقِ کلام و ارائه ی آن به دیدگاهِ اصل معنا، نواقص این دیدگاه را بیان کند و دیدگاهی را معرفی نماید که در عین توجه به هسته ی معنایی (معنای اولیه و شرح اللفظی)، به توسعه ی این معنا در سیاق های مختلف بپردازد. این روش در صفت علم الهی از دیدگاه علامه طباطبایی بررسی میشود تا معنایِ این علم از تشبیه مبرا گردد.https://wisdom.ihcs.ac.ir/article_3448_bb6dbd3f6b1b00abf38636651ec13e5c.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیحکمت معاصر2383-06899220181122Influence of Principality of Existenceon the “Complete Limit” inMûllāṢâdrā’s philosophical thoughtتأثیر اصالت وجود بر «حدّ تام» دراندیشة فلسفی ملّاصدرا4769358510.30465/cw.2018.3585FAرویا تیزهوشکارشناس ارشد فلسفة اسلامی از دانشگاه شهید بهشتیعلی اکبر عبدل آبادیاستادیار فلسفه در دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20181201Mulla Sadra believes that “existence” is the only truth-making thing. This view of Mulla Sadra which called “Principality of existence” forms the basis of his philosophy and even influences on the “essence and its precepts”. Accepting the influence of Principality of existence on essence and its precepts, can have unknown and conceivable implications. In this article, by a descriptive-analytical method, we have shown the possibility of the influence of Principality of existence on “Lime perfectus” as truth-maker of the things, relying on these hypotheses: “In Mulla Sadra’s philosophy, reality refers to existence, and existence influences on the limit which reflects the reality of things”, “In his philosophy, the Form is the whole reality of a thing, and the “Lime perfectus” will be the Form” and “in his philosophy, the basis of limit, i.e. essence, reminds and appears with Matter and Form”. The influence of Principality of existence on the “Lime perfectus” has results, including the changing of the meaning of “Lime perfectus” from its logical mode and the expansion of its usage to philosophical Lime perfectus .ملّاصدرا معتقد است که «وجود» یگانه امر حقیقت­ساز است. این عقیدۀ ملّاصدرا که «اصالت وجود» نام دارد، مبنای فلسفة او را تشکیل می­دهد و حتّی بر مبحث «ماهیّت و احکام آن» تأثیر می­نهد. پذیرش تأثیرپذیری مبحث ماهیّت و مباحث مرتبط با آن از اصالت وجود́ لازمه­هایی، از جمله تأثیرپذیری حدّ تام از اصالت وجود، را در پی می­تواند داشت که ضعف­ها و اشکال­های حد ّتام منطقی را ندارد. در این مقاله، با روشی توصیفی- تحلیلی، امکان تأثیرپذیری حدّ تام از اصالت وجود، به عنوان امر نشان­دهندة حقیقت اشیاء را با تکیه بر این فرضیّه­ها نشان داده­ایم که «حقیقت در فلسفة ملّاصدرا با وجود معنا می­یابد و حد نیز که منعکس­کنندة حقیقت اشیاء است، قطعاً از وجود تأثیر می­پذیرد»، «در فلسفة ملّاصدرا صورت به­تنهایی تمام حقیقت شیء واقع می­شود و حدّ تام در فلسفة او به منعکس کردن صورت تغییر خواهد یافت» و «در فلسفة ملّاصدرا پایة حد، یعنی ماهیّت، محفوظ مانده و با اجزای مادّه و صورت ظهور کرده است». تأثیرگذاری اصالت وجود بر حدّ تام́ نتایجی، از جمله تحوّل معنای حدّ تام از وجه منطقی­اش و گستردگی فایدة حدّ تامّ فلسفی نسبت به حدّ تامّ منطقی، را در پی داردhttps://wisdom.ihcs.ac.ir/article_3585_59ed01fe1126e69dd82ead2248e1b849.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیحکمت معاصر2383-06899220190305Quiddity’s being in-the-World;
A Reflection on Mullasadra’s View about the Reality of Quiddityدر-جهان بودن ماهیت؛ تاملی در نظر صدرا در باب تحقق ماهیت7191358610.30465/cw.2019.3586FAداود حسینیدانشگاه تربیت مدرس تهرانJournal Article20181002In the contemporary literature on Mullasadra there is a controversy on his view on the reality of quiddity; on whether, according to his texts, quiddity is in-the-World or just in-the-Mind. This paper aims to argue that from Mullasadra’s viewpoint, it is in-the-World. Among Mullasadra’s expressions about quiddity, these are mostly supposed to be against quiddity’s being in-the-World: first that quiddity is abstract; second that quiddity, in itself, is non-existent; and third that quiddity is a predicate of existence. In order to show that from Mullasadra’s viewpoint, quiddity is in-the-World, I will argue, based on textual evidences, first that if the context is considered, those texts that normally are supposed to be counter-evidence for quiddity’s being in-the-World from Mullasadra’s viewpoint, are just apparently so; and second that if all relevant texts are examined, there is just one possible reading of Mullasadra’s view about the reality of quiddity: he constantly takes quiddity in-the-World.در ادبیات معاصر اختلاف نظری هست بر سر اینکه آیا از منظر صدرا ماهیت امری در-جهان است یا تنها در-ذهن است. این نوشتار قصد دارد که بر اساس متنهای آثار صدرا شواهدی اقامه کند که از منظر صدرا ماهیت امری در-جهان است. مهمترین تعابیر صدرا که در ظاهر دلالت بر در-جهان نبودن ماهیت دارند، از این قرار هستند: نخست اینکه ماهیت انتزاعی است؛ دوم اینکه ماهیت ذاتا معدوم است؛ و سوم اینکه ماهیت بر وجود حمل میشود. برای نیل به هدف این نوشتار، ابتدا استدلال خواهد شد که اگر سیاق سخن صدرا در نظر گرفته شود، متنهایی که معمولا بر ضد در-جهان بودن ماهیت از منظر صدرا بدانها استناد میشوند، چنین اشعاری ندارند. علاوه بر این، استدلال خواهد شد که بنا بر شواهد متنی وقتی همهی متنهای صدرا با هم در نظر گرفته شوند، تنها یک خوانش از صدرا ممکن است: صدرا به نحو یکنواختی ماهیت را امری در-جهان تلقی میکند.https://wisdom.ihcs.ac.ir/article_3586_ecbfb8ae6669b7de473269d61d3476a9.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیحکمت معاصر2383-06899220190307Ontology of value from the perspective of transcendental wisdom with an emphasis on the evil problemand problem of good and bad.هستی شناسی ارزش از منظر حکمت متعالیه با تاکید بر مسالهی شر و حسن و قبح93113358710.30465/cw.2019.3587FAحبیب الله دانش شهرکیدانشیار فلسفه، دانشگاه قمعلی صادقی نژادگروه فلسفه و کلام اسلامی، دانشکده الهیات، داشگاه قم، شهر قمJournal Article20181114The issue of the value of judgment is an issue that is important in the philosophy of ethics, the philosophy of law, and the philosophy of religion. From this perspective, Transcendental wisdom, as the transcendental philosophy that must be extracted from the other philosophies, should provide an ontological basis for this value of judgment, in order to determine where the value of judgment is, how it should be and Its ontological basis is determined. The issue of truth and logical truth, error and misconception, good and evil, as well as good and bad are the topics that have been studied as an example in this essay. The originality of existence, the systematic ambiguity of existence, the existential and human perfection of man are the principles which, from the perspective of transcendental wisdom, provide the ontological basis for the value of arbitration. In the end, it seems that with the results of these principles, namely, the equality of existence with the good and the failure to think evil, as well as the simultaneous emphasis on the will of the nature of existence, it is hardly possible to derive from these realistic values for Extracted human verbs.مسالهی ارزشداوری در فلسفهی اخلاق، فلسفهی حقوق و فلسفهی دین از این جهت حائز اهمیت است که مشخص میکند چه چیزی اساسا قابل ارزشگذاری است و کجا ارزش مثبت یا منفی بدان تعلق می گیرد، فلذا نیازمند بررسیهای فلسفی است. از این منظر حکمت متعالیه به عنوان فلسفهای که باید فلسفههای مضاف از دل آن استخراج شوند میبایست دربارهی این ارزشداوریها مبنایی ارائه دهد تا محل ارزشداوری، نحوهی آن و قواعد حاکم بر آن نیز مشخص شود. از آن جایی که حکمت متعالیه نگاهی هستی شناسانه به عالم دارد،انتظار میرود در جایگاه فلسفهی مادر مبانی هستیشناسانه برای مسالهی ارزشداوری ارائه کند. در این میان مسالهی خیر و شر و نیز حسن و قبح مباحثی هستند که به عنوان نمونه در این نوشتار مورد بررسی قرار گرفتهاند. اصالت وجود، تشکیک وجود، سعهی وجودی و کمالات نفسانی انسان اصولی هستند که از منظر حکمت متعالیه مبنای هستیشناسانه برای ارزشداوریمهیا میکنند. در نهایت چنین به نظر میرسد که با نتایجی که از این اصول به دست میآید یعنی مساوقت وجود با خیر، عدمی پنداشتن شرور و نیز بازگرداندن حسن و قبح به مطابقت با فضائل و رساندن به خیر اعلی، به سختی میتوان از این اصول مبنایارزشداوریمنسجمی استخراج کرد.https://wisdom.ihcs.ac.ir/article_3587_9e31ec9c548257c67c46f34d0175a828.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیحکمت معاصر2383-06899220181122A Study on the Fixity of the Memory in Transcendent Theosophy and Neuroscienceبررسی عنصر ثبات در حافظه از دیدگاه حکمت متعالیه و عصبشناسی115132341310.30465/cw.2018.3413FAمحمدکاظم علمی سولادانشیار گروه فلسفه و حکمت، دانشگاه فردوسی مشهد (نویسنده مسئول)زهره سلحشور سفیدسنگیدانشجوی دکتری حکمت متعالیه، دانشگاه فردوسی مشهدعلیرضا کهنسالدانشیار دانشگاه فردوسی مشهدعلی مقیمیاستاد گروه زیستشناسی، دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20180725Memory is a potency which makes man to be able to fix and to deposit those data which are being grasped through senses, and to use them whenever are needed. That is why our data remain unchanged and we can clearly remember our past. For Mulla Sadra the memory is unchanged because it is an abstract entity. Based upon his theory, all corporeal entities are constantly moving. Therefore if the memory is corporeal, it has to be subject to the change.<br /> But neuroscientists do not consider all motions as change. So for them the motions at the level of subatomic or atomic world do not make any change in the biological world. Even if it is considered to be a change by transcendent theosophy, but for neuroscientists only those changes at the level of neuron sells can change the memory, thus they attribute the fixity of the memory to the fixity of coding the genes and accordingly coding the neurons, and if any kind of confusion occurs in this function, we will lose our memory. Therefore for them the memory is corporeal, and in spite of being so, in normal conditions no change occurs in its deposited data. Thus to prove the abstractness of the memory we have to utilize other reasons.حافظه قابلیتی است که باعث میشود، انسان بتواند اطلاعاتی را که از طریق حواس فراهم میشود، ثبت و ذخیره کرده و در موقع لزوم آنها را یادآوری کند. از اینرو در حافظه، صور ادراکی ما بدون تغییر باقی میمانند و این عدم تغییر باعث میشود تصویر منسجمی از گذشته به یاد داشته باشیم. ملاصدرا علت این عدم تغییر حافظه را تجرد آن میداند. از نظر وی امر مادی همواره در حال حرکت است، بنابراین تغییرپذیر است.<br /> اما عصب­شناسان هر حرکتی را تغییر تلقی نمی­کنند، از این­رو حرکاتی را که در سطح جهان اتم و کوچکتر اتفاق می­افتد، باعث تغییر در سطح کلان­تر یا همان ماده­ در سطح زیستی نمی­دانند. هر چند از نظر حکمت متعالیه تغییر محسوب شود. عصب­شناسان تغییراتی را باعث تغییر حافظه می­دانند که در سطح سلول­های عصبی رخ دهد. از این­رو ثبات حافظه را به ثبات رمزگذاری ژنها و به تبع آن رمزگذاری نورونها نسبت میدهند، و اگر اختلالی در این عملکرد رخ دهد منجر به از دست دادن حافظه میشود. پس از نظر ایشان حافظه مادی است و به رغم مادی بودنش در شرایط متعارف تغییری در صور ادراکی ذخیره شده آن رخ نمیدهد. بدین ترتیب برای اثبات تجرد حافظه باید از دلایل دیگر بهره گرفت.https://wisdom.ihcs.ac.ir/article_3413_53619759d1483f5bf70e24994f57db16.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیحکمت معاصر2383-06899220190305"Evolution, Creation and Theism" and the positions of Muslim Thinkers
(Analysis and Review of James Clark's Opproach)"تکامل، خلقت و خداباوری" و مواضع اندیشمندان مسلمان تحلیل و بررسی آرایِ جیمز کلارک133155358810.30465/cw.2019.3588FAمریم سعدیدانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهرانرسول رسولی پوراستادیار دانشگاه خوارزمیمحسن جوادیاستاد، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه قم، قم، ایرانJournal Article20181002Kelly James Clark considers in Big Bang and Darvinism as two critical and challenging issues in the 20th century; while explaining the relationship between religion and science.He believes that although the first issue can be a boost to the belief in being a creator, the second, often due to the wrong ways of addressing it, has led to a conflict between science and religion. In this regard, the study of the matters created in the face of evolution theory and their positions in redefinition of the relationship between science and religion is one of the axes of this article. Among other things, the way Muslim intellectuals are exposed and the factors influencing their position are considered. The confrontation that seems to have not been based on "belief in the conflict of science and religion" or "scientism", especially in Iran, but has had considerable reasonable.Reasons for doubling clarity with the advent of blind and random interpretations of evolution and the imposition of its theological consequences. Clarke's analysis of the meaning of the randomness of the evolutionary process and its explanation of God's creativity, when evolution is in the hands of a random approach, is an answer that challenges evolutionary biologists." کلی جیمز کلارک" خاستگاه جهان و ریشههای انواع (مهبانگ و تکامل) را دو موضوعِ مهمّ، در تبیینِ رابطهیِ میانِ علمودین میداند. او معتقدست هر چند موضوعِ اول میتواند تقویتکنندهی باور به وجود یک آفریننده باشد، اما موضوع دوم، اغلب به دلیلِ شیوههایِ غلطِ نحوهیِ پرداختن به آن، قول به تعارضِ علمودین را موجب گردیده است. در این راستا بررسیِ جریانهایِ ایجاد شده در مواجهه با نظریه تکامل و مواضعِ آنها در بازتعریفِ رابطهیِ علمودین از محورهایِ موردِ بررسیِ این مقاله میباشد. از جمله نحوهیِ مواجههیِ اندیشمندانِ مسلمان و عوامل موثّر در نوعِ موضعگیریِ آنها، که موردِ توجّه وبررسیِ نوینی قرار میگیرد. مواجهاتی که به نظر میرسد شکلگیریِ آن خصوصا در ایران، بَراساسِ "باور به تعارضِ علم و دین" و یا "علمستیزی" نبوده؛ بلکه دلایلی قابل تامّل را داشته است. دلایلی که با ظهورِ تفاسیرِ کور و تصادفی از تکامل و تحمیل بر پیامدهایِ الهیاتیِ آن، وضوحی مضاعف یافت. تحلیلِ کلارک بر معنایِ تصادفی بودنِ فرایند تکاملی و تبیینِ وی بر خالقیّتِ خداوند، هنگامی که تکامل با رویکردی تصادفی در دست است، مواجههای نوین و پاسخی است که زیستشناسانِ تکاملی را به چالش فرا میخواند.https://wisdom.ihcs.ac.ir/article_3588_58c0d9faae84d7091096ac5d29076d35.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیحکمت معاصر2383-06899220181122Levels of fluid space perception in TabrizJame mosque;
Through the concept of Movement in MullaSadra's votesمراتب ادراک فضای سیال در مسجد جامع تبریز؛ با نگاهی به مفهوم حرکت در آراء ملاصدرا157176341410.30465/cw.2018.3414FAمرتضی شجاریاستاد تمام و عضو هیأت علمی گروه فلسفه، دانشکده ادبیات فارسی و زبانهای خارجی، دانشگاه تبریز.صفا سلخی خسرقیدانشجوی دکتری تخصصی معماری اسلامی دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز(نویسنده مسئول).مازیار آصفیدانشیار و عضو هیأت علمی، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز.Journal Article20180624Motion is necessary for architectural perception. Architecturalspace provides the observer with physical, mental, and intuitivemovement due to dynamic properties, fluidity and pause.In philosophy, the cause of the motion is the basis of perceiving the facts of the material world. Islamic philosophers believed that motion was related toperfection and has an aim to pursue that been subject to the principle of potential and action.According to MullaSadra theory ofSubstantial Movement, the material existence through its constant movement toward the spiritual presence, by passing through the realms of sensibility, imagination andrationality, is achieved through the true perception of the world.The research methodology is qualitative particularly analytical-descriptive one and with an interpretive approach, the research strategy is a case study. Through analyzing the perceptual experience of the observer in themosque of Tabriz, this research views the implication of movement and perception inboth philosophy and architecture.From the main findings of the study, there is a significant correlation between the steps toward perfection from the body to the soul in acquiring knowledge based on the philosophy of Substantial Movement and the stages of experiential perception of space from material to meaning in Islamic architecture.With thecreation of a particular spiritual environment, Islamic architects of Iran have always provided a place for theobserver's inner discovery and intuition, and according to its fluiditycharacteristics, the perceptual experience of the observer was guidedfrom the lowest to its highest.حرکت لازمهی ادراک معمارانه است. فضای معماری به واسطه خواص پویایی، سیالیت و مکث، موجبات حرکت فیزیکی، بصری و ذهنی را در ناظر فراهم میآورد.در فلسفه، عامل حرکت مبنای ادراک حقایق جهان مادی است. فیلسوفان اسلامی، حرکت را امری کمالی و دارای غایت میدانستند که مشمول اصل قوه و فعل است.طبق نظریهی حرکت جوهری ملاصدرا، وجود مادی به واسطهی حرکت دائمی خود به سمت وجود روحانی، با طی مراتب و گذر از عوالم محسوسات، خیالات و معقولات به ادراک حقیقی جهان نائل میشود.پژوهش حاضر از نوع کیفی تحلیلی-توصیفی بوده و راهبرد پژوهش مطالعه ی موردی با رویکرد تفسیری میباشد. این مقاله با تحلیل تجربهی ادراکی ناظر در مسجد جامع تبریز، مقارنهی حرکت و ادراک در فلسفه و معماری را مورد بررسی قرار می دهد. از نتایج عمدهی پژوهش، بین مراتب استکمالی بدن تا نفس در کسب معرفت بر مبنای فلسفهی حرکت جوهری و مراحل ادراک تجربی فضا از ماده به معنا در معماری اسلامی، هم خوانی قابل توجهی مشاهده میشود. معماری اسلامی با ایجاد فضای معنوی خاص همواره بستری برای کشف و شهود درونی ناظر فراهم میساخته و با توجه به ویژگیهای سیالیت، تجربهی ادراکی ناظر را از نازلترین مراتب به سوی کاملترین آن هدایت میکرده است.https://wisdom.ihcs.ac.ir/article_3414_abed47ead662b450f017e114e656c250.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیحکمت معاصر2383-06899220181122CORNEA under magnifier: an assessment of usability of CORNEA against William Rowe’s evidential argument from gratuitous evilکورنئا زیر ذرهبین: بررسی و ارزیابی کارآمدی کورنئا در نقد استدلال قرینهای شر بیوجه ویلیام رُو177199344710.30465/cw.2018.3447FAمحمد علی میر باقریدکتری فلسفهی دین، دانشگاه تهرانعباس یزدانیدانشیار گروه فلسفه و حکمت اسلامی، دانشگاه تهرانامیرعباس علیزمانیدانشیار گروه فلسفه و حکمت اسلامی، دانشگاه تهرانJournal Article20180901 <br />By introducing evidential argument, William Rowe opened a new chapter in discussions about problem of evil. Rowe’s first formulation of the problem based on the idea that because “it appears” that some evils in the world are gratuitous then they are indeed so. The most influential critique of Rowe’s argument is Stephen Wykstra’sthat is based on the epistemological principle which is called CORNEA. He shows that in the Rowe’s assumed situation we are not permitted to pass from “it appears” to “is”. According to CORNEA,considering evidence Xwe areentitled to say it appears that p, only if p were not the case, probably X was different in a discernable way. The goal of this paper is firstly to introduce CORNEA as an answer to the problem of gratuitous evil, then introduce and assesse some selected critiques ofCORNEA and to defencethe principle and finally compare between skeptical theism - that CORNEA is an instance of – and approaches of Islamic thinkers to the problem of evil.ویلیام رُو با معرفی مسئلهی قرینهای شر فصل تازهای در مباحث پیرامون شر گشود. نخستین صورتبندی رُو از این مسئله بر این مبنا استوار است که چون «بنظر میرسد» که برخی از شرور جهان بیوجه هستند، پس این شرور حقیقتاً هم بیوجه هستند.نافذترین نقدی که بر استدلال ویلیام رُو نوشته شده، نقد استفان ویکسترا براساس اصلی معرفتشناختی به نام «کورنئا»است؛ وی نشان میدهد که ما مجاز نیستیم در شرایط موردنظر رُو از «بنظر میرسد» به «هست» پل بزنیم. براساس کورنئا، ما تنها زمانی میتوانیم با استناد به قرینهی x بگوییم بنظر میرسد که p، که اگر p صادق نبود، محتملاً xبهگونهایقابلتشخیص برای ما متفاوت میبود. هدف این نوشتار ابتدا تبیین کورنئا در پاسخ به اشکال شر بیوجه، سپس معرفی و ارزیابی چند نقد منتخب وارد شده به این اصل و دفاع از آن، و دستآخر تطبیقی بین خداباوری شکاکانه، که کورنئا مصداقی از آن است، با رویکرد حکمای اسلامی به مسئلهی شر است.https://wisdom.ihcs.ac.ir/article_3447_f516633ce86e313b42042fbbf1639d05.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیحکمت معاصر2383-06899220181122An Investigation of the Incoherency of Mulla-Sadra's Voting on Gradation in Quiddityبررسی ناسازگاریآراء ملاصدرا در مبحث تشکیک در ماهیات201223341510.30465/cw.2018.3415FAخدیجه هاشمی عطاردانشجوی دکترای فلسفه و کلام اسلامی، دانشکده حقوق الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد، تهران، ایرانسعید انواریدانشیار فلسفه و کلام اسلامی، دانشگاه علامة طباطبائی (نویسندة مسئول) .0000-0002-9402-880xJournal Article20180630Mulla-Sadra writes in <em>al-shavahed al-robubieh</em>, after negating the gradation in quiddity that he contrasted with this idea in <em>al-Asfar</em>. In spite of the fact that he has refused to accept the gradation in quiddity in some of his works, he has given theories such as the Platonic idea and the eternal essences that some of the necessary acceptance of them has been considered in gradation in quiddity. This article explains and justifies this incoherency by identifying Mulla Sadra's different views on the gradation in quiddity. of the discussion and discussing the issues that they are required to accept in gradation in quiddity. To this end, various justifications have been raised and criticized about this apparent disagreement with Mulla Sadra. These views include: gradation in quiddity in defense of the iluminationists, changing his view in gradation in quiddity, the gradation in quiddity means gradation in essence, gradation in graduated concepts, gradation in quiddity persons, gradation in quiddity in subordinate with existence.
ملاصدرا در کتاب <em>الشواهد الربوبیة</em> پس از نفی تشکیک در ماهیت، مینویسد که در کتاب <em>الاسفار</em> از تشکیک در ماهیت جانبداری کرده است. همچنین با وجود تصریح به عدم پذیرش تشکیک در ماهیت در برخی از آثار خود، به نظریاتی مانند نظریة مُثل افلاطونی و اعیان ثابته قائل شده است که عدّهای لازمة پذیرش آنها را تشکیک در ماهیت دانستهاند. این مقاله با مشخص کردن نظرات مختلف ملاصدرا در مورد تشکیک در ماهیت و بررسی مباحثی که لازمة آنها پذیرش تشکیک در ماهیت است، به تبیین و توجیه این اختلاف نظر پرداخته است. بدین منظور توجیهات مختلفی در مورد این اختلاف نظر ظاهری ملاصدرا مطرح و مورد نقد و بررسی قرار گرفتهاند، این نظرات عبارتند از: تشکیک در ماهیت در مقام دفاع از اشراقیان؛ تغییر دیدگاه در مبحث تشکیک در ماهیت؛تشکیک در ماهیت به معنای ذات؛ تشکیک در مفاهیم مشکک؛ تشکیک در افراد ماهیت؛ تشکیک در ماهیت به تبع وجود.https://wisdom.ihcs.ac.ir/article_3415_ccd1263107ba48e671cbde4a2d154be8.pdf