675648c2785e9a3
حکمت معاصر
تحلیل معنای زندگی و تأثیر اعتقاد به امکان شناخت ذات الهی بر آن از منظر فخر رازی

امیرحسین منصوری نوری؛ عین اله خادمی؛ لیلا پوراکبر؛ مهدی صانعی

دوره 11، شماره 2 ، بهمن 1399، ، صفحه 217-241

https://doi.org/10.30465/cw.2021.6280

چکیده
  پژوهش حاضر در پی کاوش برای پاسخ­گویی به این مسئله که «اعتقاد به امکان شناخت ذات الهی چه تأثیری بر «معنای زندگی» از منظر فخر رازی دارد؟» شکل گرفت. فخر معنای زندگی را در حوزه­ی نظر، فایده و کارکرد با مبنای معرفت و شوق فطریِ به کمال مطرح می­کند. از آن­جا که بنیان اندیشه­ی فخر بر معرفت است، درجات مختلف معرفت از منظر او ...  بیشتر

تأملی بر چیستی مرگ در فلسفه شوپنهاور و ملاصدرا

فرح رامین

دوره 10، شماره 1 ، خرداد 1398، ، صفحه 1-26

https://doi.org/10.30465/cw.2019.4153

چکیده
  مرگ به‌عنوان واقعیتی اجتناب‌ناپذیر موضوع مطالعه مکاتب مختلف فلسفی است. پیوند عمیق فلسفه‌ورزی و مرگ‌اندیشی سبب شده است که فیلسوفانی مانند شوپنهاور و صدرا به این امر به‌تفصیل بپردازند. این مقاله در پی پاسخ‌گویی به این سؤال است که آیا می­توان در تفکر شوپنهاور و ملاصدرا نوعی دیالوگ در باب چیستی و ماهیت مرگ انسان برقرار کرد؟ از نظر ...  بیشتر

بررسی و تحلیل معناداری زندگی از دیدگاه علامه جعفری مبتنی بر انسان‌شناسی دینی

غلامحسین خدری

دوره 5، شماره 4 ، بهمن 1393، ، صفحه 67-86

چکیده
  از دیدگاه علامه جعفری، معنای حقیقی زندگی انسان، از طریق تکامل و رسیدن به حیات عقلانی حاصل می‌شود؛ این امر با شناخت انسان و توجه به جایگاه او به عنوان محور هستی و جانشین خداوند در زمین، رابطه‌ای مستقیم دارد. منِ انسانی، وجودی قانون‌مند است که با زیستن بر اساس این قوانین و هماهنگ با کل هستی معنادار، تکامل می‌یابد. خاستگاه این قوانین ...  بیشتر