چکیده در این مقاله سعی میکنم نشان دهم که با وجود اختلاف زمانی یا تاریخی و جغرافیایی بین فلسفة مکتب کیوتوی ژاپن در قرن بیستم و حکمت اسلامی شباهتهای درخور تأملی برای مطالعات تطبیقی وجود دارد. بنابراین به نظر نگارنده «امکان گفتوگو» بین این دو تصورشدنی است. با این حال، این مقاله ادعا نمیکند که تطبیق کامل و منطقی بین این دو مکتب ...
بیشتر
چکیده در این مقاله سعی میکنم نشان دهم که با وجود اختلاف زمانی یا تاریخی و جغرافیایی بین فلسفة مکتب کیوتوی ژاپن در قرن بیستم و حکمت اسلامی شباهتهای درخور تأملی برای مطالعات تطبیقی وجود دارد. بنابراین به نظر نگارنده «امکان گفتوگو» بین این دو تصورشدنی است. با این حال، این مقاله ادعا نمیکند که تطبیق کامل و منطقی بین این دو مکتب قابل حصول خواهد بود. مکتب کیوتو در ذن بودیسم سنتی ژاپنی و تفکر عرفانی و فلسفی مغربزمین ریشه دارد و نمایندگان کلیدی آن عبارتاند از: نیشیدا کیتارو، نیشیتانی کیجی، و تانابه هاجیمه. در این مقاله عمدتاً بر اندیشههای دینی و عرفانی نیشیدا و نیشیتانی متمرکز خواهیم شد. نیشیدا کیتارو پایهگذار مکتب کیوتو محسوب میشود. اندیشة غالب در این مکتب مبتنیبر مفهوم نیستی، خدا، تجلی، عشق، دین، و مسئلة نفس است. از سوی دیگر، در حکمت اسلامی نیز تقریباً به مفاهیم مشابهی در اندیشة نمایندگان برجستة آن مانند مولوی، صدرا، و ابنعربی، که تحت تأثیر سنت دینی و قرآنی و سنت فلسفة یونانی (از جمله فلسفههای نوافلاطونی) قرار دارند، برمیخوریم. این مقاله بر آن است که با تمرکز بر مفاهیمی مانند نیستی، خدا، تجلی الهی، عشق الهی، دین، و نفس در هر دو طرف «امکان» گفتوگو را نشان دهد.
این مقاله به دغدغهها و بحرانهای انسان از منظر هانری کربن میپردازد. کربن فلسفه و اندیشه خویش را پرسش از وضعیت انسان و بحرانهای او آغاز گرد و سپس راه حلها را در مبانی اساسی فلسفی و حکمی یافت. وی علت اصلی مشکلات و بحرانهای معاصر در غرب را در نوع وجودشناسی و معرفتشناسی فیلسوفان غربی میدانست و راه حل اساسی را نیز در اعتقاد به ...
بیشتر
این مقاله به دغدغهها و بحرانهای انسان از منظر هانری کربن میپردازد. کربن فلسفه و اندیشه خویش را پرسش از وضعیت انسان و بحرانهای او آغاز گرد و سپس راه حلها را در مبانی اساسی فلسفی و حکمی یافت. وی علت اصلی مشکلات و بحرانهای معاصر در غرب را در نوع وجودشناسی و معرفتشناسی فیلسوفان غربی میدانست و راه حل اساسی را نیز در اعتقاد به عالم مثال جستجو میکرد. در مقالة حاضر، بحرانهای انسان معاصر از دیدگاه کربن مانند دوگانهانگاری در کل هستی و معرفت، سکولاریزاسیون (جدایی الهیات از فلسفه)، زوال معادشناسی، قداستزدایی از هنر، رویکرد تکساحتی به دین و نبود مبانی اصیل برای نزدیکی ادیان به یکدیگر، طرح میشوند. سپس، پاسخ وی بر اساس حکمت اسلامی با تأکید بر ویژگی ایرانی عالم مثال از منظر حکمای ایرانی همچون ابنسینا، سهروردی و ملاصدرا عرضه میشود و به اجمال نقد میگردد.