675648c2785e9a3
حکمت معاصر
نسبت دین و فلسه در نگاه فیلون اسکندرانی و عبدالله جوادی آملی

حبیب الله دانش شهرکی؛ مصطفی ملکشاهی صفت

دوره 11، شماره 1 ، شهریور 1399، ، صفحه 81-108

https://doi.org/10.30465/cw.2020.5337

چکیده
  موقعیت آیت­الله جوادی­آملی در ایران بعد از انقلاب بسیار شبیه به جایگاه فیلون­ یهودی در اسکندریه قرن اول میلادی می­باشد؛ به­نحوی که می­توان و باید ریشه­ی بسیاری از عقاید کلان هر دو فیلسوف را در شرایط اجتماعی­شان جست­وجو نمود؛ چراکه نوعِ اندیشه­ورزی یک شخص  نمی­تواند بی­ارتباط با شرایط اجتماعی­اش بوده باشد. ...  بیشتر

نسبت خیال با عواطف در فلسفه ملاصدرا

سید مهدی میرهادی

دوره 10، شماره 2 ، اسفند 1398، ، صفحه 231-247

https://doi.org/10.30465/cw.2020.4628

چکیده
  بررسی رابطه خیال با عواطف، و تبیینِ نقش و چگونگی دخالتِ خیال در حوزه عواطف، هدف مقاله حاضر است. چیستی خیال، ماهیت عواطف و نسبتی که خیال با عواطف دارد، سه پرسش اصلیِ پژوهش حاضر هستند. از روش تحلیل و استنتاج، برای تبیین موضوع استفاده شده است.نگهداریِ صورت ها پس از ادراک حسیِ پدیده ها (مصوره)، تصرف در صورت های مخزون(متصرفه)، و تبدیلِ صورت ...  بیشتر

نسبت فلسفه و شعر در آرمانشهر اقبال و افلاطون

عبدالرسول حسنی فر

دوره 9، شماره 1 ، خرداد 1397، ، صفحه 1-21

https://doi.org/10.30465/cw.2018.3251

چکیده
  افلاطون، متفکر یونانی و اقبال، اندیشمند اسلامی در اندیشه خود صورتی از آرمانشهر را ترسیم نموده اند. با وجود برخی شباهت‌ها، آنچه در آرمانشهر این دو متفکر از همدیگر دارای تمایزات اساسی است نوع نگاه آنها به شعر و رابطه و نسبت بین شعر و فلسفه در آرمانشهر است. این مقاله تلاش دارد با روش تفسیری جایگاه شعر و نسبت آن را با فلسفه در آرمانشهر ...  بیشتر

رویکردی تطبیقی به نظریۀ خیال در آرای ابن‌عربی و ملاصدرا

مریم صانع‌پور

دوره 1، شماره 1 ، شهریور 1389، ، صفحه 55-76

چکیده
  اصول عرفان ابن عربی، واضع نظریة خیال، بر حکمت متعالیة ملاصدرا تأثیر فراوانی گذارد، چنانکه می‌توان نظریة تجرد خیال و وساطت و طریقیت عالم خیال را مهم‌ترین عوامل شکل‌گیری حکمت متعالیه قلمداد کرد. به بیانی دیگر، می‌توان وجه تمایز مبنایی «حکمت متعالیه» با «حکمت مشاء» و «حکمت اشراق» را در تجرد عالم خیال و صور خیالی در ...  بیشتر