675648c2785e9a3
حکمت معاصر
محاکات در نقّاشی از دیدگاه ابن‌سینا

هادی ربیعی؛ میترا غفاری

دوره 9، شماره 1 ، خرداد 1397، ، صفحه 63-78

https://doi.org/10.30465/cw.2018.3273

چکیده
  مفهوم «محاکات» مفهومی محوری در تصور ابن‌سینا در باب هنر دانسته می‌شود. حال این پرسش مطرح می‌شود که اگر ابن‌سینا نقّاشی را نیز نوعی محاکات می‌داند، چه ویژگی‌هایی برای این محاکات قائل است؟ در مقاله حاضر سعی‌شده تا با بررسی سخنان پراکنده ابن‌سینا دربارة نقّاشی به این پرسش پاسخ داده شود. در این مطالعه دیدگاه‌های زیبایی‌شناختی ...  بیشتر

مفهوم کمال در علم‌النفس ارسطو

حسن عباسی حسین‌آبادی

دوره 8، شماره 2 ، شهریور 1396، ، صفحه 55-71

https://doi.org/10.30465/cw.2017.2827

چکیده
  مفهوم «کمال» در اندیشه ارسطو به‌طور کلی با دو واژه «انرگیا» و «انتلخیا» بیان شده است که هر دو در انگلیسی به (Actuality) ترجمه شده است. ارسطو در بحث علم‌النفس برای تعریف نفس یکبار نفس را به صورت بدن طبیعی تعریف کرده است و در ادامه آن را به «کمال اول» تعریف کرده است و «کمال نخستین» را در برابر کمال نهایی یا ثانوی ...  بیشتر