675648c2785e9a3
حکمت معاصر
«قِدَم و وحدت نفس»ازمنظر حکیم محمدصادق اردستانی

محمّد قمی؛ محمدجواد اسماعیلی

دوره 8، شماره 1 ، اردیبهشت 1396، ، صفحه 1-27

https://doi.org/10.30465/cw.2017.2718

چکیده
  ابن‌سینا نفس را «روحانیة الحدوث و البقاء» و ملاصدرا آن را «جسمانیة الحدوث و روحانیة البقاء» می‌داند.ملامحمدصادق اردستانی در الحکمة الصادقیة معتقد است که حدوث نفس نه با تجرد آن سازگار است و نه با بقایآن. وی به قدم و وحدت نفس قائل شده است. ازدیدگاه ابن‌سینا و حکمای دیگر، قول به «قدم و وحدت نفس» با دو محذور اساسی مواجه ...  بیشتر

حدوث و بقای نفس ناطقه و نفس استعلایی از دیدگاه ملاصدرا و کانت

محمدکاظم علمی سولا؛ طوبی لعل صاحبی

دوره 5، شماره 3 ، آذر 1393، ، صفحه 65-80

چکیده
  ملاصدرا و کانت، به عنوان دو فیلسوف مهم اسلامی و غربی، تأکید و تمرکز ویژه‌ای بر مسئلۀ «خود» یا «نفس» داشته‎اند. نفس از دیدگاه ملاصدرا معانی و مراتب گوناگونی دارد که در برخی از آن‌ها، منفصل از بدن وجود داشته و در برخی مراتب، عین بدن می‌شود و پس از طی مراحل نباتی و حیوانی، عنوانِ نفس ناطقه بر آن قابل اطلاق است. این نوشتار ...  بیشتر