سید مهدی میرهادی
چکیده
از نظر ملاصدرا، همانگونه که اشیای خارجی امکان حضور در نفس را ندارند و لازم است صورتی از آنها، در ساحت نفس به وجودی ذهنی حاضر گردد، اعمال خوب و بد نیز از طریق صورتِ باطنیِ آن اعمال در ساحت نفس وجود پیدا میکنند، با نفس یکی میشوند، در نفس باقی میمانند و بر آن تأثیر میگذارند. هدف مقاله حاضر، که با استفاده از روش تحلیل و استنتاج ...
بیشتر
از نظر ملاصدرا، همانگونه که اشیای خارجی امکان حضور در نفس را ندارند و لازم است صورتی از آنها، در ساحت نفس به وجودی ذهنی حاضر گردد، اعمال خوب و بد نیز از طریق صورتِ باطنیِ آن اعمال در ساحت نفس وجود پیدا میکنند، با نفس یکی میشوند، در نفس باقی میمانند و بر آن تأثیر میگذارند. هدف مقاله حاضر، که با استفاده از روش تحلیل و استنتاج به سرانجام رسیده، ارائه طرحی از فلسفه عمل در حکمت متعالیه، و بیان چیستی، چرایی و چگونگیِ عمل در اندیشه ملاصدرا است. در دیدگاه ملاصدرا، جهانِ مادی فرصتی برای انجام عمل، و بدن، ابزار و امکانی برای خلقِ عمل است. ملاصدرا ظاهر عمل یا همان حرکات اعضا را حقیقت عمل نمیداند. حقیقت عمل از نظر او صورت باطنی عمل است که امکان اتحاد با نفس و فعلیت بخشیدن به ملکات نفسانی را فراهم میآورد. شکلگیری ملکات، شهود قلبیِ حق، ساختهشدن ذات و سعادتمندی یا شقاوتمندی دلایلی است که از نظر ملاصدرا به خاطر آنها باید به انجام عمل اقدام نمود.