675648c2785e9a3
حکمت معاصر
فلسفه
تبیین خردگرایی در شاخصه های طراحی سنتی ایرانى از منظر زیبایی شناسی سینوی (مورد مطالعاتی: نقوش گیاهی)

ندا سالور؛ مهین سهرابی نصیرآباد؛ نرگس نظرنژاد

دوره 13، شماره 1 ، تیر 1401، ، صفحه 95-128

https://doi.org/10.30465/cw.2023.40405.1908

چکیده
  طراحی‌سنتی با ارزش‌های بصری، نمادگرایانه و رمزپردازانه ترکیبی از مجموعه‌ای از نقشمایه‌ها است، که با ترکیبی متناسب با کاربرد و قواعد و اصول حاکم بر چگونگی ترسیم آن‌ها، بر مبنای تناسبات هندسی به تصویر درمی‌آیند. اصول و ویژگی‌های خاص طراحی‌سنتی نظریه‌ صرفاَ خیالی بودن نقوش را به بوته تردید و آزمون کشانیده؛ تا علاوه بر نقش موثر ...  بیشتر

فلسفه
لذت از آثار هنری و نسبت آن با قوای ادراکی از دیدگاه ابن سینا

افرا خاکزاد؛ هادی ربیعی؛ محمد اکوان

دوره 12، شماره 2 ، آذر 1400، ، صفحه 89-86

https://doi.org/10.30465/cw.2022.38376.1841

چکیده
  در مقاله حاضر به بررسی این پرسش پرداخته می‌شود که قوای ادراکی در حصول لذت از آثار هنری چه نقشی دارند؟ آثار هنری اموری محسوس قلمداد می‌شوند و بنا به تعریف ابن سینا از لذت حسی به مثابه‌ ادراک امر محسوس ملائم، این آثار نیز همچون دیگر محسوسات ممکن است متعلَّق ادراک حسی قرار بگیرند و به شرط ملائمت موجدِ لذت حسی گردند. با این حال، مدعای ...  بیشتر

عدم تعارض بین مشهوری بودن و عقلی و ذاتی بودن قضایای« حسن و قبح» با تأکید بر دیدگاه ابن سینا و مظفر

فاطمه رجایی؛ مصطفی مومنی

دوره 12، شماره 1 ، شهریور 1400، ، صفحه 81-107

https://doi.org/10.30465/cw.2021.6813

چکیده
  منطق­دانان در مبحث قضایا و نیز در کتاب جدل وقتی سخن از مشهورات به میان می­آید گزاره­های اخلاقی(«ظلم بد است» و «عدل نیکوست») را به عنوان مثال ذکر نموده­اند. آنها این قضایا را از سنخ مشهورات دانسته که ملاک تصدیق آنها مشهور بودن است. از طرفی متکلمان اسلامی(عدلیه) نیز در مبحث حسن و قبح عقلی همان گزاره­های فوق را بیان می­کنند. ...  بیشتر

تبیین حکیم تنکابنی از رأی ابن سینا در باب حرکت در مقولات مقدّمۀ تحلیلی، تصحیح و تحقیق رسالة فی بیان الحرکة فی المقولة

محمد جواد اسماعیلی

دوره 11، شماره 2 ، بهمن 1399، ، صفحه 1-40

https://doi.org/10.30465/cw.2021.6283

چکیده
  "حرکت در مقولات" یکی از مسائل مهم در حرکت‌شناسی ابن سینا است. حکیم محمّد بن عبدالفتّاح تنکابنی (1713م/1124ق -1631م/1040ق) مشهور به فاضل سراب از اندیشمندان قرن یازدهم هجری است که اثری با عنوان رسالة فی بیان الحرکة فی المقولة دارد. وی در این اثر به تحلیل و ارزیابی مبحثی از فصل دوم از مقالۀ دوم فنّ «سماع طبیعیِ» کتاب الشفاء ابن سینا با عنوان ...  بیشتر

بررسی تطبیقی برهان صدیقین ابن سینا و برهان امکان و وجوب توماس آکویناس در اثبات صانع

مالک عبدیان؛ غلامحسین خدری؛ جلال پی کانی؛ علیرضا پارسا

دوره 11، شماره 2 ، بهمن 1399، ، صفحه 157-171

https://doi.org/10.30465/cw.2021.6206

چکیده
  «برهان صدیقین» برای اثبات بی واسطه خالق از ابن سینا آغاز شد، او تلاش کرد تا مصداقی کم نقص و بی واسطه از این برهان برای اثبات خداوند عرضه نماید. برهان امکان و وجوب نیز که در خلال ترجمه های متون فلسفی، به حوزه فلسفه غرب راه یافت، توماس آکویناس کوشش های فراوانی برای تنزیه و تکمیل آن جهت اثبات مبدا عالم انجام داد. این خامه درصدد است ...  بیشتر

چیستی درد از دیدگاه ابن سینا

محمد سعیدی مهر

دوره 8، شماره 2 ، شهریور 1396، ، صفحه 39-53

https://doi.org/10.30465/cw.2017.2785

چکیده
  فیلسوفان از گذشته تا کنون کوشیده اند با رویکردی فلسفی پرده از زوایای پنهان پدیده ای که آن را «درد» می نامیم، بردارند. یکی از پرسش‌های اساسی و مقدماتی در این زمینه، پرسش از چیستی (ماهیت) درد است. ابن سینا به مسئله چیستی درد پرداخته است. در نظر ابن سینا مفهوم درد مفهومی بدیهی نیست و از این رو، می توان - بلکه باید- آن را تعریف کرد. وی ...  بیشتر

بررسی و نقد دیدگاه محمدعابد الجابری دربارة تشیع

محمود جنیدی جعفری؛ سیدسعید جلالی

دوره 4، شماره 2 ، شهریور 1392، ، صفحه 53-80

چکیده
  جابری در ریشه‌یابی علل عقب‌ماندگی دنیای عرب، گفتمان‌های دینی و اجزای معرفتی آن‌ها را مورد بررسی و نقد قرار می‌دهد و نقطة آغاز تعالی و انحطاط تمدن عربی - اسلامی را در عصر تدوین جست‌وجو می‌کند. عصری که اندیشه‌های اسلامی با محوریت متن قرآنی در قالب دستگاه‌های گوناگون معرفت اسلامی (معقولات دینی) در کنار نظام‌های ...  بیشتر

بررسی و تحلیل جاودانگی نفس از منظر دو فیلسوف متأله ابن سینا و توماس

غلامحسین خدری؛ علی حیدری فرج

دوره 4، شماره 1 ، خرداد 1392، ، صفحه 65-85

چکیده
  جاودانگی نفوس انسانی همواره از مهم‌ترین دغدغه‌های غالب فیلسوفان خداباور بوده است. نظر به اهمیت این اصل، اگر مدعی شویم همة تلاش‌ها و تأملات نفس‌شناسانة فیلسوفان حوزة ادیان ابراهیمی، در اثبات این مسئله و برای تبیین و تثبیت آن به‌کار گرفته شده است، سخن به گزاف نگفته‌ایم. ابن سینا و توماس به عنوان دو تن از بزرگ‌ترین ...  بیشتر