675648c2785e9a3
حکمت معاصر
فلسفه
الگوی عمل انسانی «براساس حکمت صدرایی»

فاطمه سلیمانی دره باغی

دوره 14، شماره 2 ، بهمن 1402، ، صفحه 83-110

https://doi.org/10.30465/cw.2023.46032.2004

چکیده
  عمل رفتاری بیرونی است که در اثر تعامل شناخت، گرایشات و کشش های درونی شکل گرفته و توسط اراده تحقق یافته است.بنابراین عمل در یک فرایند معرفتی از یک تصور و تصدیق آغاز می شود و به تصمیم گیری و اراده کردن منتهی می‌گردد. در این میان، عوامل متعددی در شکل گیری عمل اختیاری موثرند که عبارتند از.: قوه خیال ، قوه عقل نظری و عملی، قوه شوقیه و اراده. ...  بیشتر

بررسی تقسیم رزق و روزی انسانها «براساس حکمت سینوی و با محوریت رسالة فی الأرزاق»

فاطمه سلیمانی دره باغی

دوره 12، شماره 2 ، آذر 1400، ، صفحه 159-188

https://doi.org/10.30465/cw.2021.7269

چکیده
  خداوند متعال که خالق و ربّ انسان‌هاست، تأمین نیازهای اولیه و اساسی آن‌ها را عهده‌دار گردیده و در قرآن کریم، تضمین روزی‌ها را وعده داده است. این وعده الهی سبب شده تا برخی آن را حقّ واجبی از جانب خود به عهده خداوند دانسته و توقّع اعطاء آن را به نحو احسن و کامل داشته باشند. از این رو با مشاهده تفاوت رزق‌ها، عدل الهی را زیر سؤال می برند؛ ...  بیشتر

ایده جهان پویا در تبیین رابطه انسان با خدا «براساس حکمت متعالیه»

فاطمه سلیمانی دره باغی

دوره 11، شماره 2 ، بهمن 1399، ، صفحه 113-132

https://doi.org/10.30465/cw.2021.6024

چکیده
  جهان به عنوان فعل خداوند فرآیندی خلاق و پویا ست که هر لحظه در حال بوجود آمدن است.خلاقیت این فرآیند حاصل حاکمیت سنت های ثابت و تخلف ناپذیر، تحت تدبیر خدایی عالم وحکیم است که موجب پیدایش ساختاری منسجم، منظم و پویا در جهان شده است. با وجود دریافت معنای ثبات و تخلف ناپذیری از واژه نظم و تداعی نوعی جبر و عدم انعطاف از آن،مساله مهمی در موضوع ...  بیشتر

مقایسه کارکردهای عقل از نگاه ملاصدرا با کارکردهای عقل در قرآن

فاطمه سلیمانی دره باغی

دوره 10، شماره 2 ، اسفند 1398، ، صفحه 155-179

https://doi.org/10.30465/cw.2020.4851

چکیده
  از نگاه فلاسفه عقل به معنای قوه‌ی ادراکی است که با آن می‌توان حقایق را به نحو کلی درک کرد. سؤالی که مطرح می‌شود این است که، این معنا از عقل چه مقدار بـا بـرداشتی کـه از تعقل در قرآن می‌شود تطبیق می‌کند؟ فیلسوفان اسلامی معتقدند عقل دارای توانمندی‌ها و کارکردهای گـوناگـون است و می‌توانـد مراتب مختلفی را کسب نماید. عقل در پایین‌ترین ...  بیشتر