675648c2785e9a3
حکمت معاصر
فلسفه
تکامل خودبنیادانه‌ی عقل در تفکّر فارابی

روح‌الله کاظمی؛ قاسم پورحسن

دوره 12، شماره 2 ، آذر 1400، ، صفحه 281-306

https://doi.org/10.30465/cw.2022.37802.1827

چکیده
  عقل در تفکّر فارابی بنیادی است که شالوده‌ی فلسفه را بنا می‌نهد؛به‌گونه‌ای که می‌توان همه‌ی عرصه‌های تفکّر او را بسطِ قلمروهای عقل نام داد.اما پرسش این است که نقش خود عقلْ در تکامل‌اش چیست؟ آیا عقل سراپا متّکیبه اعطای عقل فعّال است، یا به فعّالیت خود عقل نیز اتّکا دارد؟ با توجه به این پرسشهدف مقاله‌ی حاضر بازسازیِ تکاملِ خودبنیادانه‌ی ...  بیشتر

تبیین و نقد هرمنوتیک اشتراوس در زمینه تفسیر اندیشه‌های فلسفی اسلامی

آریا یونسی؛ حسین کلباسی؛ قاسم پورحسن

دوره 10، شماره 1 ، خرداد 1398، ، صفحه 227-249

https://doi.org/10.30465/cw.2019.4212

چکیده
  لئو اشتراوس با تقلیل ذات جامعه به عقیده و ذات فلسفه به دانش، و رسم تضادی میان عقیده/دانش به این نتیجه رسید که فیلسوفان اغلب مجبور بوده‌اند به پوشیده‌نویسی و نوشتن بین سطور روی بیاورند. در نوشته‌های افلاطون، فارابی، ابن سینا، سهروردی و دیگر فلاسفه بزرگ می‌توان مویداتی برای لزوم پوشیده‌نویسی باشد. با این حال، چند نقد بر این نظریه ...  بیشتر

مسئلة باور پایه و نظام معرفتی علامه طباطبایی

قاسم پورحسن

دوره 3، شماره 1 ، شهریور 1391، ، صفحه 33-54

چکیده
  نظریة مبناگرایی یکی از دیرینه‌ترین و مهم‌ترین رهیافت‌ها در معرفت‌شناسی تلقی ‌می‌شود. از دو قسم اساسی مبناگرایی، مبناگرایی کلاسیک و معتدل، در مقالة حاضر، مبناگرایی کلاسیک را انتخاب کرده‌ایم و از دو شکل مبناگرایی درون‌گرایانه و برون‌گرایانه، دومی را بررسی می‌کنیم. در نوشتار حاضر هر دو دسته از مبناگرایی ساده ...  بیشتر